Redegørelse

Turisme i Kalundborg Kommune

 

Naturen og især kysterne er trækplaster

Turister søger ikke til Kalundborg kommune på grund af en eller flere særlige ’topattraktioner’. Når turister kommer til Kalundborg, skyldes det primært, at de vælger overnatningssted i kommunen begrundet i naturkvaliteterne. Her er mange gode tilbud indenfor naturnære overnatningssteder. Især skal nævnes en stor kapacitet indenfor camping og de mange feriehuse.

Kystturismen med den lette adgang til vand og strand er det absolutte trækplaster. De mange børnevenlige strande og mulighederne for at holde en aktiv ferie tæt ved vandet med badning, sejlads, fiskeri, gå- og cykelture osv. appellerer bredt til flere forskellige aldersgrupper og familietyper. De kystnære naturområder ved fx Reersø, Asnæs, Røsnæs og Vesterlyng giver turisterne, der camperer eller overnatter i sommerhuse langs kysten mulighed for unikke naturoplevelser indenfor meget korte afstande. Som turist kan et besøg på en af de mindre øer være en ganske særlig oplevelse. Fra Havnsø kan man tage færgen til Nekselø og Sejerø, der byder på helt unikke naturoplevelser og kulturmiljøer.

Andre overnatningsmuligheder som fx hotel- og kroophold, bondegårdsferier, B&B eller shelterpladser, der ikke nødvendigvis ligger kystnært, kan tilbyde andre former for afslapning eller aktiv ferie med rige muligheder for naturoplevelser. Her kan bl.a. nævnes områder som Bregninge, Bjergsted, Tissø, Åmosen og skovene ved Halleby Ore og Skarresø.

Som turist, der bevæger sig rundt i kommunen på egen hånd fx på cykel eller til fods via afmærkede ruter, kan man vælge at udforske naturen helt på egen hånd. Vil man gerne guides eller hjælpes lidt på vej til at finde de helt særlige naturoplevelser, så bliver der udbudt ture, events og aktiviteter, ofte af frivillige og lokale kræfter med stort kendskab til det sted og de emner, de formidler.

Kulturen - et område i udvikling

Kalundborg Kommune kan ikke prale af at være i ’superligaen’, når det gælder store og unikke kulturtilbud, som turister valfarter efter. Det betyder dog langtfra, at der ikke findes mange spændende kunst- og kulturoplevelser for både børn og voksne, og potentiale til at kunne tilbyde mere. Der bliver arbejdet med at udvikle kulturområdet til gavn for borgerne såvel som turister. Kommunalbestyrelsen har bl.a. fokus på at styrke rammerne for de kulturhistoriske oplevelser fx i Højbyen i Kalundborg og på Fugledegård ved Tissø. De seneste år har kommunen været vært for meget store sportsbegivenheder og folkelige events. Dertil kommer at både offentlige og private aktører har initiativer i støbeskeen, som de kommende år vil kunne bidrage med nye og spændende kulturtilbud.

Erhvervsturisme – et uopdyrket felt

Særligt i Kalundborg by er der mange virksomheder, både store og mellemstore, der har behov for at afholde møder, kurser, konferencer mv. En del erhvervsturister kommer i forbindelse med arbejds- og forretningsbesøg eller er til kurser og konferencer, som afholdes af både lokale og eksterne virksomheder og organisationer. De senere år har flere uddannelsesinstitutioner desuden etableret sig i byen, og det vil alt andet lige øge efterspørgslen efter konferencefaciliteter, overnatning mv.

Der er i Kalundborg i dag kun få hoteller og steder (uden overnatning), som kan håndtere virksomheder og uddannelsesinstitutionernes behov for faciliteter til afvikling af møder, kurser og konferencer. De eksisterende hoteller har desuden relativt få værelser/sengepladser og begrænset kapacitet til afvikling af større møder med mange deltagere. Virksomheder – både lokale og eksterne - der har brug for overnatning til deres gæster, vælger derfor ofte overnatningsmuligheder i nabokommuner eller i København. Mangel på egnede faciliteter gør også, at flere møder og konferencer, hvis omdrejningspunkt er Kalundborg, må holdes i lokaler uden for kommunen.

Foruden en forventet stigende efterspørgsel på faciliteter til erhvervsturister i Kalundborg by, så har kommunen med sin kystnærhed, natur og kulturhistorie også et potentiale for udvikling af andre former for erhvervsturisme. Nogle godser og herregårde afholder allerede i dag jagtselskaber og tilbyder middage, vinsmagning og overnatning. Afhængig af ejernes ønsker og de planmæssige rammebetingelser, vil der på visse herregårde og godser være et potentiale for at udvikle attraktive tilbud til erhvervsturister og visse steder også tilbud for turister generelt.

Overnatningstal

Hovedparten af de kommercielle overnatninger, nærmere bestemt 71%, foretages af danske gæster, mens tyske og hollandske gæster sammenlagt udgør 21%.

   2019 2020 2021 2022 2023 2024
Total 293.218 296.918 315.857 310.451 315.927 312.047
Camping 117.759 126.575 143.792 146.147 133.790 118.701
Feriehuse 129.504 130.874 116.759 108.579 136.123 153.199
Hoteller og feriecentre 25.405 20.993 28.919 29.503 25.817 18.719
Lystbådehavne 17.209 19.986 21.535 18.500 15.379 16.524
Vandrehjem - - - - - -
Andet 3.341 1.510 4.852 7.722 4.818 4.904

Fig. Antal kommercielle overnatninger i Kalundborg kommune 

Tværkommunalt samarbejde

Destination Sjælland er destinationsselskabet for Sjællands vestkyst, som dækker Holbæk, Kalundborg, Slagelse og Sorø kommuner. Destination Sjælland udvikler turismen og markedsfører destinationen, som paraplyorganisation for turisterhvervene og de 4 kommuner.

’Udviklingsplan for Sjælland og Øerne’ er en fælles turismestrategi, der sætter den grundlæggende retning for en overordnet turismeudvikling. Handlingsplanen indeholder en række indsatser og pejlemærker, der løbende tilpasses i takt med udviklingen. Planen er udarbejdet i samarbejde mellem kommuner, Region Sjælland, destinationsselskaber samt nationale og lokale aktører. Udviklingsplanens indsatsområder omfatter følgende:

  • Stærke kraftcentre: Koncentration af udviklingen i stærke turismemæssige kraftcentre, der fungerer som drivkraft for vækst. Røsnæs er fortsat identificeret som et område med stort potentiale for turismeudvikling
  • Større oplevelsesværdi: Udvikling af unikke oplevelser med national og international appel og høj kvalitet, der styrker regionens konkurrenceevne
  • Bæredygtig kapacitetsudvikling: Fokus på en bæredygtig udvikling af turismekapaciteten for at sikre en langsigtet vækst uden at belaste natur- og lokalsamfund
  • Bedre adgang og mobilitet: Forbedring af infrastruktur og transportmuligheder for at gøre det lettere for turister at bevæge sig rundt i regionen
  • Øget kendskab: Styrket markedsføring og branding af Sjælland og øerne for at tiltrække flere turister og øge turismeomsætningen samt gæstetilfredsheden

Potentialer for turismeerhvervet

I den turistpolitiske redegørelse er der peget på fire overordnede fokusområder med tilhørende indsatser. De nedenfor nævnte fokusområder vurderes som vigtige og centrale for at understøtte turismen som et erhverv. Samtidig vil flere af fokusområderne omfatte indsatser, der er med til at understøtte udviklingen på kommunens øvrige politikområder som fx kultur og fritid, detailhandel, beskæftigelse, bosætning osv. Turismeerhvervet kan spille en vigtig rolle ved at skabe lokal beskæftigelse og udvikling i byerne og i de mindre lokalsamfund.

1) Udvikling af erhvervsturismen

Kalundborgs erhvervsliv og uddannelsesinstitutioner vokser markant i disse år, hvilket har sat fokus på behovet for tidssvarende møde- og kursuslokaler samt overnatningsmuligheder.

Udnyt momentum og tiltræk investeringer

  • Udnyt den aktuelle efterspørgsel til at udvikle erhvervsturismen. Tiltræk investorer og indgå i partnerskaber, der kan konsolidere erhvervsturismen. Samarbejde og målrettede investeringer er nødvendige og en forudsætning for udvikling af erhvervsturismen
  • Vælg løsninger der muliggør at flere møder, konferencer og erhvervsbesøg kan blive holdt lokalt, og vær opmærksom på at løsningerne har en kapacitet, kvalitet og standard, der også gør det muligt at tiltrække erhvervsturister udefra

Hotelkapacitet i og udenfor Kalundborg by

  • Skab bedre mulighed for overnatning. Mangel på hotelværelser generelt betyder, at lokale virksomheder må benytte hoteller i nabokommuner. Et nyt hotel- og konferencecenter ved Holbækvej i Kalundborg er første skridt i at dække behovet, men flere og andre former for overnatningsfaciliteter vil også være relevante

Internationalisering af services

  • Fokus på at der er flersprogede informationer, forbedret skiltning og øget digital tilgængelighed af services. Flere udenlandske erhvervsturister forudsætter internationalisering af eksisterende services og udvikling af nye

2) Videreudvikling af kystferieturismen

Naturen og særligt kysterne er et af Kalundborg kommunes største aktiver. Mange turister vælger kommunen pga. feriehusene og campingpladserne, men der er potentiale for at optimere udbuddet. Synlige kulturtilbud og udvikling af attraktioner kan skabe bedre grundlag for helårsturisme.

Camping – forskellige former for camping

  • Udnyt en høj campingkapacitet endnu bedre gennem udvikling af nye, differentierede tilbud til forskellige målgrupper (hytter, glamping, autocampere mv.)
  • Fokus på forbedring af standarden så campingpladserne generelt får et kvalitetsløft

Udnytte kapacitet i feriehuse bedre

  • Fokus på at øge udbuddet af sommerhuse til udlejning. Kun få af de 7.500 sommerhuse udlejes kommercielt. Skab øget udlejning af sommerhuse gennem incitamenter og markedsføring

Synliggøre kulturtilbud og udvikle attraktioner

  • Invester i tiltag, der bidrager til at de eksisterende kulturtilbud og attraktioner bliver mere synlige og sørg for at informationer er tilgængelige på flere sprog
  • Fokus på udvikling af nye kulturtilbud og attraktioner, der understøtter helårsturisme

3) Styrket Outdoorprofil

Outdoor-turisme er i vækst, og Kalundborg har unikke landskaber og en natur, der tiltrækker både lokale og turister. En stærkere outdoor-profil kan forlænge sæsonen og skabe mere aktivitet året rundt.

Formidling af naturoplevelser

  • Naturvejledning, skilte og digitale løsninger skal gøre oplevelserne mere tilgængelige

Infrastruktur (stier, shelters mv.)

  • Udvikling af stisystemer, shelters og boardwalks skal skabe lettere adgang til naturen
  • Fokus på sammenhængende ruter og naturoplevelser i hele kommunen

Outdoorlandskaber til aktive turister

  • Skab sammenhængende og attraktive natur- og outdoorområder med afsæt i strategisk-fysiske udviklingsplaner
  • Skab mulighed for flere naturoplevelser og outdoor-aktiviteter året rundt, som kan styrke outdoor-profilen og udvide turistsæsonen

4) Turismeerhverv og landdistriktsudvikling

Turismen kan være en drivkraft for udvikling i landdistrikterne, men kræver strategisk planlægning og samarbejde. Bæredygtige løsninger skal sikre, at turismen ikke ødelægger et lokalsamfunds kvaliteter men i stedet fremmer en udvikling til gavn for de lokale beboere. Turismen kan være det ’ekstra’, der gør udvikling muligt i landsbyerne, fx ved at der bliver skabt grundlag for at etablere rekreative og kulturelle tilbud.

Strategisk planlægning for landsbyer

  • Understøt de former for turisme, der bedst egner sig til at understøtte bosætning og lokal erhvervsudvikling i det pågældende geografiske område og i den enkelte landsby
  • Brug helhedsorienteret planlægning til at sikre bæredygtige løsninger og balanceret vækst

Samarbejde og partnerskaber

  • Skab grundlag for tæt dialog og samarbejde mellem Destination Sjælland, turismeerhvervet, lokale beboere og kommunen for at styrke koordinering og udvikling af turismeinitiativer fx gennem partnerskaber og i projekter

Bæredygtig turismeudvikling som vækststrategi

  • Fokus på at turisme er lokalt forankret og skaber grundlag for økonomisk vækst i lokalsamfundet - gerne hele året, og uden at forringe natur- og kulturværdier eller gøre skade på den lokale identitet

Baggrund for mål

Målene for turisme i kommuneplanen er baseret på Kommunalbestyrelsens Udviklingsstrategi fra 2023 samt den turistpolitiske redegørelse for Kalundborg Kommune fra 2025.

Kommuneplantemaer med relevans for turisme

Kommuneplanen indeholder målsætninger og retningslinjer for en række turistmæssige temaer. Disse findes under følgende kommuneplantemaer:

Udover retningslinjer for fremtidige udviklinger rummer kommuneplanen konkrete rammer for eksisterende og planlagte turistanlæg. Disse findes under RAMMER FOR LOKALPLANLÆGNING, hvor der også er redegjort for turistanlæg for hvert enkelt lokalområde.

Kommuneplanen angiver ikke alene retningslinjer og rammebestemmelser for de fysiske anlæg knyttet til turisme, men indeholder også bestemmelser, der har betydning for udviklingen af oplevelser for besøgende fx natur og skiltning.

Ved at arbejde med strategisk-fysiske udviklingsplaner for attraktive natur- og outdoorområder er der mulighed for at understøtte turismen. Planlægning i det åbne land i forhold til brugen af naturen som et rekreativt element skal skabe værdi for den enkelte borger og for samfundet uden at gå på kompromis med naturbeskyttelse.

Kommuneplanens tema om STRATEGISK PLANLÆGNING FOR LANDSBYERNE har også betydning for turismens udviklingsmuligheder. Kommunens lokalområder rummer hver for sig lokale kvaliteter og potentialer. Nogle landsbyer har specifikke udviklingspotentialer, som gør, at de kan få særlige roller i det pågældende område fx i forhold til at få skabt lokale arbejdspladser blandt andet indenfor fødevareproduktion, håndværk og turismeerhverv.